Beställningsinformation

Markisrea drivs av Sunova AB (556584-4387).

Att beställa och köpa markiser genom oss på Markisrea skall vara lätt och smidigt. Det är mycket viktigt för oss att ditt markisköp skall kännas bra och att du som kund skall bli nöjd. Vår förhoppning är att du vill återkomma till oss med eventuella framtida markisköp.

Markisrea är en etablerad nätbutik som sedan 25 år tillbaka säljer måttgjorda markiser i hög kvalitet till mycket förmånliga priser via vår hemsida. Vi erbjuder ingen måttagning, montering eller hembesök mm. Istället erbjuder vi dig möjlighet att köpa svensktillverkade kvalitetsmarkiser på nätet till bästa möjliga pris.

Alla våra terrassmarkiser och fönstermarkiser är utvecklade för att sättas upp på egen hand. De är därför mycket lätta att montera själv. Se monteringsanvisning terrassmarkis eller fönstermarkis.

Den stora fördelen med att alla våra markiser måttillverkas i svensk fabrik är att vi har stor möjlighet och flexibilitet att anpassa din markis precis så som du vill ha den. Vi levererar svenska markiser inom Sverige.

MARKIS MED UDDA MÅTT

Fönstermarkis: Du kan välja att beställa din fönstermarkis med udda breddmått. När du beställer din markis väljer du först bredd och armutfall. Det är viktigt att den utgångsbredd du väljer är större än det udda breddmått du önskar. Vi har måttspann på våra markiser som prislistan utgår från.

Exempel: Din fönstermarkis ska ha måttet 232 cm. Välj då bredd 240 cm och ange 232 cm i rutan under ”Udda mått”.

Terrassmarkis: Önskar du beställa en terrassmarkis med udda breddmått, kontakta oss och ange dina mått så återkommer vi med en offert till dig.

RETUR & ÅNGERRÄTT

Eftersom detta är måttillverkade varor lämnar Markisrea ingen retur eller ångerrätt på beställda och levererade varor.

Enligt lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokal gäller inte ångerrätt (5§) om avtalet avser: ”en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål”. Exempel på sådana varor som tillverkas efter beställning och kundanpassas efter kundens önskemål är måttgjorda markiser.

När du som kund godkänner Markisreas köpvillkor vid beställning, samtycker du till att vi påbörjar fullgörandet av beställningen. Detta innebär att du som kund inte har någon ångerrätt från och med den tidpunkt du lagt beställningen.

Generellt täcker vår garanti endast ursprungliga fel, dvs. fel som fanns på varan vid leverans. Ärenden gällande t ex felmontering eller handhavandefel kan ej anses vara ursprungliga fel. Som kund får man inte göra egna ändringar eller reparationer på varan, så som t.ex. att lossa på bultar/armar/motor eller annan åverkan på markisen, utan att först få instruktioner och godkännande av oss. Markisrea kan inte stå för någon kompensation för ev. kostnader av hantverkare eller dylikt. Det är köparens ansvar att inte boka ev. hantverkare innan leverans har skett. Kunden ansvarar för att markiserna inte samlar vatten p.g.a för liten vinkel/lutning vid regn och att markiserna inte är ute i för stark vind. Även om man köpt sol- & vindautomatik eller skaksensor för automatisk körning kan ändå snabba kastvindar förstöra markiserna innan de hunnit in. Fel inställda vindvärden, strömavbrott eller slut på batteri kan också göra så att markiserna inte åker in automatiskt. Det är alltid kundens eget ansvar att markiserna är infällda vid för mycket vind och regn. Detta gäller även om man har sol- & vindautomatik eller skaksensor.

Paket som inte hämtas ut eller leveranser som inte tas emot, räknas inte som nyttjande av ångerrätt och kommer att debiteras kunden. Kunden debiteras de faktiska kostnader som tillkommer för returfrakt, fraktavgift, lagerhyra samt hanteringskostnader. En outlöst markis kommer därefter att demonteras då den är tillverkad efter kundens önskemål och ej kan förvaras eller säljas vidare av oss.

Våra markiser håller mycket hög kvalitet och det är mycket sällan fel eller problem på våra produkter. Skulle det trots allt visa sig att en ny vara är skadad eller ej fungerande åligger det kunden att meddela oss samt efter överenskommelse med oss packa in markisen samt skicka den i retur till oss för genomgång och åtgärdande av ev. fel. Kunden ansvarar för emballering av returnerade varor. Markisrea skickar sedan den kontrollerade markisen i retur till kunden. Vid godkänd reklamation ersätts köparen för den returfrakt som kan uppstå. Ibland kan det gå snabbare och lättare att Markisrea skickar en reservdel som kunden själv byter ut på markisen enligt våra instruktioner.

Markisrea har inga tekniker eller montörer som kan komma hem till kunden för felsökning eller annat arbete. Markisrea står inte för någon kompensation för ev. kostnader av hantverkare mm som kunden anlitat. Reklamationer skall göras inom ”skälig tid” från det att kunden fått varan eller fel upptäckts.

BETALNING

Vi levererar de markiser du beställer från oss utan fraktavgift, oavsett om du beställer en liten fönstermarkis eller flera stora terrassmarkiser.

Betalning sker säkert och smidigt med Klarnas betallösningar. Betala direkt med Swish, kort (Visa och Mastercard) eller banköverföring. Eller betala senare med faktura eller delbetalning. Du väljer själv den betallösning du önskar vid utcheckningen i webbutiken.

En expeditionsavgift på 695 kr tas ut på varje order. Denna avgift täcker de kostnader vi har för emballage, lastning samt för administrationskostnader.

Alla priser på hemsidan är inkl. moms.

BEKRÄFTELSE

Efter du lagt din beställning skickas en orderbekräftelse till dig via e-post. Det är mycket viktigt att du som kund granskar denna bekräftelse omgående och kontrollerar att allt är rätt. Vi startar upp hanteringen med din beställning omgående.

I samband med registrering och beställning så uppger du dina personuppgifter såsom namn, adress, e-post, telefonnummer. Detta innebär att du godkänner att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtaganden gentemot dig.

KLARNA

För att kunna erbjuda dig Klarnas betalmetoder kan vi i kassan komma att dela dina personuppgifter i form av kontaktuppgifter och orderinformation med Klarna, för att Klarna ska kunna bedöma om du kan välja betalmetoderna, samt för att anpassa dem för dig. Dina personuppgifter som delas behandlas enligt Klarnas egen dataskyddsinformation.

LEVERANS

Succè för 25-års kampanjen!

Vi förlänger kampanjen! Beställ dina markiser nu så får du ta del av alla erbjudande i 25-års kampanjen.

Leverans från fabriken ca 10 arbetsdagar från beställningsdatum. Bekräftelse skickas ut till dig efter lagd beställning med leveransinformation.

Alla våra markiser granskas och genomgår en noggrann kontroll innan de packas in och skickas till dig.

Vi levererar de varor du beställt direkt till dig, fraktfritt med Schenker inom Sverige, oavsett om du köper en fönstermarkis eller flera stora terrassmarkiser. Vägen till lossningsplatsen måste vara farbar för en lång lastbil.

Markiserna levereras till din adress i gatuplan på körbar väg. Chauffören kan behöva hjälp av mottagaren att lyfta/bära tunga varor. Kortare markiser upp till 200 cm bredd skickas normalt till närmsta Schenkerombud.

Du kommer att bli kontaktad/aviserad av fraktbolaget inför leveransen för att avtala dag och tid för leverans. Det är mycket viktigt att någon är anträffbar på det telefonnummer samt den mailadress som du uppger i din beställning. Det är kundens ansvar att vara på plats för att ta emot leveransen. Leverans sker under normal arbetstid måndag till fredag.

Ibland kan leveransförseningar uppstå. Det kan tex. röra omständigheter som ligger utom vår kontroll eller i vissa fall som en konsekvens av mycket högt tryck under högsäsong. Efter tillverkning tillkommer ca 5 arbetsdagar i frakttid.

KONTROLLERA VARAN

Inför leveransen packas beställda varor noggrant in, vi har därför mycket få fraktskador. Du skall vid leveransen noga syna kartongerna tillsammans med chauffören och kontrollera att dessa är oskadade samt att antalet kolli överensstämmer med fraktsedeln. Om några synliga skador upptäcks måste du göra en anmärkning på kvittensdelen som chauffören får med sig samt omgående anmäla skadan till oss. Observera att om skadan/avsaknaden inte är anmäld på fraktsedeln till chauffören anses den ej giltig.

Som kund skall du öppna förpackningarna inom 5 dagar för att kontrollera varan. Eventuella fel eller skador som upptäcks måste anmälas till oss senast 5 dagar från leverans.